سه خصلت بنیادی مدارس در قرن 21 از نظر نل نادینگز |
کد مقاله : 1484-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
ندا محجل * استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز |
چکیده مقاله |
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که سه خصلت بنیادی مدارس در قرن 21 از نظر فیلسوف معاصر نل نادینگز عبارتند از همکاری، ارتباط (گفتگو) و خلاقیت. در مقاله مثلث همکاری، ارتباط و خلاقیت بنیان اصلی تعلیم و تربیت قرن حاضر از نظر فیلسوف معرفی می شود و از سوی دیگر این سه عنصر، بنیان دموکراسی و جامعه دموکراتیک نیز محسوب می شوند. نادینگز بر این باور است که در مدارس امروزی باید پارادایم سنتی قرن 20 را اصلاح کنیم و در مواردی آن را کاملاً کنار بگذاریم. به عبارت دیگر، از نظر این فیلسوف تعلیم و تربیت مدارس باید بکوشند دانش آموزان را برای جهانی مبتنی بر همکاری و همدلی نه جهان مبتنی بر رقابت آماده کنند. همچنین در ارتباط بین معلم و دانش آموز مساله گفتگو بر اساس کنش مراقبت معلم نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد. عنصر گفتگو برای دانش آموزان از این جهت اهمیت دارد که باعث رشد تفکر انتقادی در آنها می شود. گفتگو پیش شرط ظهور یک جامعه دمکراتیک است و بدین طریق توجه آموزش و پرورش به این امر بنیان یک جامعه دموکراتیک و عادلانه را فراهم می سازد و در نهایت این متفکر به مساله خلاقیت در مدارس توجه ویژه ای دارد. خلاقیت به عنوان یک هدف آموزشی باید در مدارس معاصر مورد تشویق قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
همکاری، ارتباط، خلاقیت، تعلیم و تربیت، دموکراسی و نادینگز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |