سه خصلت بنیادی مدارس در قرن 21 از نظر نل نادینگز
کد مقاله : 1484-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
ندا محجل *
استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده مقاله
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که سه خصلت بنیادی مدارس در قرن 21 از نظر فیلسوف معاصر نل نادینگز عبارتند از همکاری، ارتباط (گفتگو) و خلاقیت. در مقاله مثلث همکاری، ارتباط و خلاقیت بنیان اصلی تعلیم و تربیت قرن حاضر از نظر فیلسوف معرفی می شود و از سوی دیگر این سه عنصر، بنیان دموکراسی و جامعه دموکراتیک نیز محسوب می شوند. نادینگز بر این باور است که در مدارس امروزی باید پارادایم سنتی قرن 20 را اصلاح کنیم و در مواردی آن را کاملاً کنار بگذاریم. به عبارت دیگر، از نظر این فیلسوف تعلیم و تربیت مدارس باید بکوشند دانش آموزان را برای جهانی مبتنی بر همکاری و همدلی نه جهان مبتنی بر رقابت آماده کنند. همچنین در ارتباط بین معلم و دانش آموز مساله گفتگو بر اساس کنش مراقبت معلم نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد. عنصر گفتگو برای دانش آموزان از این جهت اهمیت دارد که باعث رشد تفکر انتقادی در آنها می شود. گفتگو پیش شرط ظهور یک جامعه دمکراتیک است و بدین طریق توجه آموزش و پرورش به این امر بنیان یک جامعه دموکراتیک و عادلانه را فراهم می سازد و در نهایت این متفکر به مساله خلاقیت در مدارس توجه ویژه ای دارد. خلاقیت به عنوان یک هدف آموزشی باید در مدارس معاصر مورد تشویق قرار گیرد.
کلیدواژه ها
همکاری، ارتباط، خلاقیت، تعلیم و تربیت، دموکراسی و نادینگز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی