اثربخشی روش تدریس اکتشافی بر مهارتهای استدلالی دانش آموزان پایه ششم |
کد مقاله : 1482-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
ژیلا حیدری نقدعلی *1، سحر صالحی فارسانی2 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665تهران،ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد،برنامه ریزی درسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش، اثربخشی روش تدریس اکتشافی بر مهارتهای استدلالی دانشآموزان پایه ششم مدرسه صدیقه کبری شهرستان اردل بود. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کلاس ششم شهر اردل در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس استفاده شد و تعداد آنها ۳۰ نفر از دانشآموزان دختر مدرسه صدیقه کبری شهر اردل بود (۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل). ابزار این پژوهش، پرسشنامه مهارتهای استدلالی نیوجرسی بود. تحلیل دادهها با آمار استنباطی و با استفاده از تحلیل کوواریانس، به وسیله نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که روش تدریس اکتشافی بر مهارتهای استدلالی تأثیرگذار است. در نتیجه، میتوان بیان کرد که روش تدریس اکتشافی برای دانشآموزان ششم ابتدایی با ایجاد فرصتهایی برای کاوشگری در مورد موضوعات مختلف موجب ارتقاء توانایی استدلال و تفکر میشود و پیشنهاد میشود این روش در برنامه آموزش مدارس به کار گرفته شود. |
کلیدواژه ها |
دانش آموزان، روش تدریس اکتشافی، مهارتهای استدلالی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |