نقش نظام دوری در روند تربیتی و آموزشی دانش آموزان دوره اول دبستان براساس مبانی سند تحول بنیادین
کد مقاله : 1474-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محمد مجیدپورخوئی *1، صفر نصیریان1، سارا حیدرزاده بکتاش2
1گروه آموزش معارف اسلامی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران
2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده مقاله
نظام دوری به‌عنوان یکی از اصول راهبردی مطرح‌شده درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقش مهمی در روند تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان دوره اول دبستان ایفا می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی نقش نظام دوری در روند تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان دوره اول دبستان بر اساس مبانی سند تحول بنیادین، از روش تحقیق کیفی استفاده می‌کند. روش تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی و و روش دلفی است تا دیدگاه‌های معلمان، کارشناسان آموزشی و متخصصان برنامه‌ریزی درسی بررسی شود.
جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان علوم تربیتی، و مدیران آموزشی است که با روش نمونه‌گیری هدفمند، افرادی که دانش و تجربه عمیقی در این زمینه دارند، انتخاب می‌شوند؛ نتیجه این پژوهش نشان داد که مضامین اصلی نظام دوری در روند تربیتی و آموزشی دانش آموزان دوره اول دبستان براساس مبانی سند تحول بنیادین شامل:1) توسعه فعالیت‌های مبتنی بر بازی و تجربه‌محوری برای تقویت یادگیری عملی و فعال، 2) طراحی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر تفاوت‌های فردی و نیازهای خاص دانش‌آموزان،3) تأکید بر پرورش هویت فرهنگی، اخلاقی، و اجتماعی، و 4) بهبود تعاملات معلم و دانش‌آموز به‌منظور ایجاد فضای آموزشی مثبت و مشارکتی می‌باشد. این رویکرد علاوه بر اینکه زمینه‌های یادگیری عمیق و مستمر را فراهم می‌آورد، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با استفاده از بازی و فعالیت‌های خلاقانه به فهم عمیق‌تری از مفاهیم ریاضی و علوم برسند. در مجموع، پیاده‌سازی این اصول در دوره ابتدایی بر اساس مبانی سند تحول بنیادین می‌تواند موجب تقویت مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان شده و آنها را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده کند.
کلیدواژه ها
نظام دوری، تربیت دانش‌آموزان، دوره اول دبستان، سند تحول بنیادین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر