بررسی ویژگیهای شخصیتی مدیران و جو سازمانی مدرسه (مورد مطالعه: مدارس شهرستان شهریار) |
کد مقاله : 1461-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
سیده مژده غمخواری1، محمد مجتبی زاده *2، سیده سوسن رئوفی کلاچایه3 1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، گروه علوم تربیتی و خانواده، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2استادیار گروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت، داننشکده علوم انسانی واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران 3استادیار گروه پرستاری، داننشکده پرستاری و مامایی واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران |
چکیده مقاله |
این تحقیق به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی مدیران و جو سازمانی مدارس در شهرستان شهریار پرداخت. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی مدیران و جو سازمانی مدارس در محیطهای آموزشی بود. مطالعه حاضر با رویکرد توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری آن شامل مدیران و معلمان مدارس شهرستان شهریار در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 بود. نمونهگیری به روش خوشهای انجام و 170 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامههای معتبر جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج تحلیلهای آماری نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی مدیران با جو سازمانی مدارس به طور معناداری رابطه دارد؛ و ویژگیهای شخصیتی مدیران توانایی پیشبینی جو سازمانی مدارس را دارند. یافتهها تأکید میکنند که توجه به ویژگیهای شخصیتی مدیران میتواند به بهبود جو سازمانی مدارس کمک کند این یافتهها میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان کمک کنند تا استراتژیهای مؤثرتری برای افزایش بهرهوری و و ارتقاء جو سازمانی مدارس طراحی کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش، جو سازمانی، معلمان، ویژگیهای شخصیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |