تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1459-5THEEPCK-FULL (R2)
نویسندگان
فاطمه طالبی اینجارقی *
فرهنگی رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
مقدمه: آموزش مهارت‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شناخته شده است. مهارت‌های اجتماعی شامل توانایی‌هایی چون برقراری ارتباط مؤثر، همکاری گروهی، حل مسئله و مدیریت احساسات است که نقش مهمی در رشد اجتماعی و تحصیلی کودکان ایفا می‌کند. روش تحقیق: روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحقیق کتابخانه‌ای است که در آن اطلاعات از منابع معتبر علمی و پژوهشی مانند کتاب‌ها، مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها جمع‌آوری شده است. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که آموزش مهارت‌های اجتماعی تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی دارد. مهارت‌های اجتماعی از قبیل توانایی‌های ارتباطی، همکاری گروهی، حل مسئله و مدیریت احساسات، در ارتقای مشارکت در کلاس، کاهش اضطراب امتحان، و افزایش تمرکز و اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان مؤثر هستند. نتیجه گیری: آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌تواند به‌طور مؤثری بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی تأثیر بگذارد. با توجه به یافته‌های این پژوهش، پیشنهاد می‌شود که مدارس با طراحی و اجرای برنامه‌های منظم آموزشی در زمینه مهارت‌های اجتماعی، به تقویت این مهارت‌ها پرداخته و از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای بهبود نتایج تحصیلی و ارتقای محیط یادگیری استفاده کنند. همچنین، نیاز است که والدین و معلمان در همکاری با یکدیگر، به تقویت این مهارت‌ها در دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای داشته باشند.
کلیدواژه ها
مهارت‌های اجتماعی، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموزان ابتدایی، آموزش مهارت‌های ارتباطی، همکاری گروهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر