نقش مدیریت کلاس در جلوگیری از رفتارهای چالشی دانش آموزان ابتدایی . |
کد مقاله : 1458-5THEEPCK-FULL (R1) |
نویسندگان |
ابوالفضل میری *، دانیال دهمرده، محمد قاسمی درمیان، محمد شکوهی دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی . گروه آموزش ابتدایی . دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدمطهری . زاهدان . ایران . |
چکیده مقاله |
مدیریت کلاس بهعنوان یک عنصر کلیدی در فرآیند آموزشی، تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای دانشآموزان بهویژه در مقطع ابتدایی دارد. در این سنین، فراگیران به دلایل مختلفی چون کنجکاوی، نیاز به توجه و عدم تجربگی در تعاملات اجتماعی، ممکن است رفتارهای چالشی بروز دهند. در این تحقیق، به بررسی نقش مدیریت کلاس در پیشگیری از این رفتارها پرداخته شده است. مقاله حاضر با هدف شناخت، بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر مشکلات رفتاری دانش آموزان در مدارس با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه ای به این موضوع پرداخته است .استراتژیهای مؤثر مدیریت نظیر ایجاد فضایی مثبت و حمایتی، تعیین قوانین و انتظارات روشن، و استفاده از روشهای تدریس فعال و مشارکتی ، بهبود شرایط محیطی کلاس ، فعالیت های تعاملی ، استفاده از وسایل کمک آموزشی و به کارگیری تکنیک های ایجاد علاقه و انگیزه بهطور خاص تأکید شدهاند. همچنین، تشخیص و واکنش به رفتارهای نمودار چالشی با استفاده از رویکردهای مثبت و حمایتی، میتواند به بهبود تعاملات و افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان کمک کند. نتایج این تحقیق بیانگر این است که مدیریت مؤثر کلاس میتواند از بروز مشکلات رفتاری جلوگیری کند و بر جو یادگیری دانشآموزان تأثیر مثبتی بگذارد. این تحقیق با هدف ارائه راهکارهایی عملی به معلمان برای بهبود مدیریت کلاس و تقویت رفتارهای مثبت در دانشآموزان انجامگرفته است. |
کلیدواژه ها |
آموزش ابتدایی، رفتار چالشی، مدیریت، نقش معلم . |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |