تأثیر فعالیتهای حرکتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی: رویکردی نوین در آموزش ریاضی |
کد مقاله : 1454-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
شیرین عالی1، زهرا صحبتی *2، رومینا صفری3 1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی پردیس بنت الهدی صدر اردبیل،ایران. 3دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی پردیس بنت الهدی صدر اردبیل،ایران |
چکیده مقاله |
بیان مسئله و هدف: فعالیت بدنی تاثیر مثبتی بر یادگیری ریاضی در کودکان دبستانی دارد. فعالیتهای حرکتی خاص میتوانند به عنوان شیوهای درمانی برای بهبود یادگیری ریاضی در کودکان دارای اختلال یادگیری به کار گرفته شوند. روش پژوهش: این پژوهش به روش سنتزپژوهی و با جستجوی جامع در پایگاههای علمی و یافتن مطالعات مرتبط با تأثیر فعالیت بدنی بر یادگیری ریاضی در کودکان و نوجوانان بین سالهای 2015 تا 2024 بررسی شد. معیارهای ورود شامل مطالعاتتجربی و مروری باکیفیت مناسب و معیارهایخروج شامل مطالعاتمرتبط با بزرگسالان و کیفیت پایین بود. دادهها با روش تحلیلمحتوای کیفی بررسی و تمهای اصلی و ارتباطات آنها تحلیل و توصیف شدند.یافتهها: ارتباط پیچیده بین فعالیت فیزیکی و عملکرد شناختی، به ویژه در زمینه یادگیری ریاضی، مورد بررسی قرار گرفته و فعالیت بدنی منظم با افزایش حجم هیپوکامپ، بهبود حافظه و کاهش اضطراب همراه است و میتواند توجه، تمرکز و عملکرد ریاضی را تقویت کند. همچنین افزایش BDNF ناشی از ورزش، نقش مهمی در بهبود عملکرد شناختی دارد. نتیجه گیری: فعالیت بدنی از طریق مکانیسمهای فیزیولوژیکی و عصبی میتواند یادگیری ریاضی کودکان را بهبود بخشد. ادغام فعالیتبدنی در برنامههای آموزشی توسط مدارس و والدین برای بهرهمندی از مزایای شناختی آن توصیه میشود. |
کلیدواژه ها |
فعالیتبدنی وریاضی، عملکردشناختی و فعالیتحرکتی کودکان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |