بررسی تأثیر استفاده از بازیهای آموزشی در تقویت مهارتهای ریاضی دانش آموزان پایه اول |
کد مقاله : 1450-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مهین کیخانژاد *1، محمدنعیم پرکی2، نظام الدین ملازهی3، فاطمه کرد4 1عضو هیئت علمی 2آموزش و پرورش 3همکار و دبیر 4دبیر و همکار تحقیقی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری ریاضی در دانش آموزان پایه اول ابتدایی پرداخته است. این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی شامل تحلیل کمی و کیفی، در یک مدرسه ابتدایی مختلط با 50 دانش آموز انجام شد. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل آزمونهای استاندارد ریاضی، پرسشنامه های چندگزینه ا ی و باز پاسخ، مشاهدات کلاسی، و مصاحبه های نیمه ساختاریافته بودند. نتایج آماری نشان دادند که میانگین نمرات ریاضی دانش آموزان از 12.5 به 16.8 پس از مداخله بازیهای .(0,001. (t(49) = 7.45, p < آموزشی افزایش یافته است و تفاوت معناداری بین نمرات قبل و بعد از مداخله وجود دارد تحلیل کیفیداده ها نشان داد که بازیهای آموزشی باعث افزایش انگیزه، تقویت همکاری و کاهش اضطراب در دانش آموزان شده است . .این یافته ها نشاندهنده اثر مثبت بازیهای آموزشی بر بهبود عملکرد و تجربه یادگیری ریاضی دانش آموزان ابتدایی است وبرای بهیود فرایند آموزشی و لستفاده موثر از بازیهای آموزشی در یادگیری ریاضی موارد ذیل پیشنهادمی گردد : گنجاندن بازیهای آموزشی در برنامه درسی . 2 آموزش و توانمندی معلمان . 3 ایجادمحیط یادگیری جذاب و کم استرس . 4 ارزیابی و بهبود مستمر . 5 همکاری با والدین . توسعه بازیهای آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان |
کلیدواژه ها |
بازیهای آموزشی، یادگیری ریاضی، دانش آموزان ابتدایی،انگیزه یادگیری،اضطراب آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |