بررسی تأثیر استفاده از بازیهای آموزشی در تقویت مهارتهای ریاضی دانش آموزان پایه اول
کد مقاله : 1450-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مهین کیخانژاد *1، محمدنعیم پرکی2، نظام الدین ملازهی3، فاطمه کرد4
1عضو هیئت علمی
2آموزش و پرورش
3همکار و دبیر
4دبیر و همکار تحقیقی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری ریاضی در دانش آموزان پایه اول ابتدایی پرداخته است. این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی شامل تحلیل کمی و کیفی، در یک مدرسه ابتدایی مختلط با 50 دانش آموز انجام شد. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل آزمونهای استاندارد ریاضی، پرسشنامه های چندگزینه ا ی و باز پاسخ، مشاهدات کلاسی، و مصاحبه های نیمه ساختاریافته بودند. نتایج آماری نشان دادند که میانگین نمرات ریاضی دانش آموزان از 12.5 به 16.8 پس از مداخله بازیهای .(0,001. (t(49) = 7.45, p < آموزشی افزایش یافته است و تفاوت معناداری بین نمرات قبل و بعد از مداخله وجود دارد تحلیل کیفیداده ها نشان داد که بازیهای آموزشی باعث افزایش انگیزه، تقویت همکاری و کاهش اضطراب در دانش آموزان شده است . .این یافته ها نشاندهنده اثر مثبت بازیهای آموزشی بر بهبود عملکرد و تجربه یادگیری ریاضی دانش آموزان ابتدایی است وبرای بهیود فرایند آموزشی و لستفاده موثر از بازیهای آموزشی در یادگیری ریاضی موارد ذیل پیشنهادمی گردد : گنجاندن بازیهای آموزشی در برنامه درسی . 2 آموزش و توانمندی معلمان . 3 ایجادمحیط یادگیری جذاب و کم استرس . 4 ارزیابی و بهبود مستمر . 5 همکاری با والدین . توسعه بازیهای آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان
کلیدواژه ها
بازیهای آموزشی، یادگیری ریاضی، دانش آموزان ابتدایی،انگیزه یادگیری،اضطراب آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر