شناسایی مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی و بررسی وضعیت موجود مولفه های شناسایی شده در بین مدیران مقطع ابتدایی شهر بروجرد
کد مقاله : 1449-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
اسد حجازی *1، فرهاد علیپور2، علی رازانی3
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان تهران
3آموزگار
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی فرآیند رفتار شهروندی سازمانی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان بروجرد می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران ابتدایی شهر بروجرد که تعداد آنان 270 نفر می باشد. که در سال 1401-1402 مشغول بکار هستند. روش پژوهش حاضر ترکیبی است که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در مرحله کمی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران شهر بروجرد که تعداد 270 نفر بودند و برای انتخاب نمونه و روش نمونه گیری به صورت تصادفی بر اساس جدول مورگان 75 نفر انتخاب شد. جهت جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت و بوسیله نرم- افزارهای SPSS و نرم افزار MAXQDA12 به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. یافته ها نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب ملاحظه در وضعیت مطلوبی قرار داشته و با یکدیگر ارتباط معناداری دارند. با توجه به نتایج بیان شده، ارتقای این مجموعه رفتارها در مدارس ابتدایی، از طریق ترغیب عملکرد سازمانی مؤثر و کارآمد باعث ارتقای سطح عملکرد و اثربخشی معلمان و فرایند یاددهی-یادگیری دانش آموزان می شوند.
کلیدواژه ها
مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی، بررسی وضعیت موجود، مدیران مدارس ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی