ارائه الگوی توسعه فردی برای بهبود صلاحیت حرفهای معلمان ابتدایی |
کد مقاله : 1446-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
اسد حجازی *1، میلاد علیمحمدی2 1دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2آموزگار |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه فردی برای بهبود صلاحیت حرفهای معلمان ابتدایی بود. بر اساس نوع هدف کاربردی؛ از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی؛ از نظر نوع داده کیفی از نوع روش داده بنیاد و از نظر محیط میدانی است. جامعه هدف این تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان اسلام آبادغرب می باشد که ۱۸ نفر با استفاده از نمونه گیری به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته است؛ که مصاحبه ها به روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ الگوی توسعه فردی معلمان ابتدایی شهرستان اسلامآبادغرب شامل ابعادی نظیر: عوامل فردی؛ عوامل سازمانی؛ موانع فردی و سازمانی شامل(عوامل درونی، عوامل محیطی، بیبرنامگی، بیمسئولیتی، فرهنگ سازمانی، عملکرد ضعیف، عدم تعادل زندگی و فرآیند برنامه، مسائل اقتصادی، مدیریت ضعیف، عوامل سازمانی، همکاران ضعیف)؛ فرآیند اجرای الگوی توسعه فردی؛ پیامدهای فردی؛ پیامدها و نتایج سازمانی بوده است. نتایج این پژوهش می تواند در زمینه سیاتگذاری و برنامه ریزی به منظور اجرای الگوی توسعه فردی معلمان در مدارس مفید و سودمند باشد. |
کلیدواژه ها |
توسعهفردی، معلمان ابتدایی، صلاحیت حرفهای، نظریه داده بنیاد. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |