نقش و تاثیر ابعاد انسانی و فرهنگی تعلیم و تربیت چند ساحتی در تحقق اهداف سند تحول بنیادی آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1444-5THEEPCK-FULL (R1) |
نویسندگان |
سودابه رفیق ایرانی * دانشگاه فرهنگیان اردبیل |
چکیده مقاله |
تحقیق حاضر به تحلیل نقش و تأثیر ابعاد انسانی و فرهنگی تعلیم و تربیت چندساحتی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است. در دوران معاصر که تحولات اجتماعی و فرهنگی به سرعت در حال تغییر هستند، سیستمهای آموزشی باید فراتر از انتقال صرف دانش، به پرورش شخصیت جامع و متوازن دانشآموزان بپردازند. این تحقیق از روش مرور سیستماتیک برای تجزیه و تحلیل مقالات علمی معتبر در طی پنج سال اخیر استفاده کرده است تا ارتباط میان ابعاد انسانی، فرهنگی و علمی تعلیم و تربیت را بررسی کند. نتایج نشان میدهند که ابعاد انسانی، شامل مهارتهای اجتماعی، اخلاقی و عاطفی، و ابعاد فرهنگی مانند تقویت هویت ملی و اسلامی، نه تنها در رشد فردی دانشآموزان مؤثر هستند، بلکه در تحقق اهداف کلیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از جمله ارتقای کیفیت آموزشی، اجتماعی و فرهنگی، نقش حیاتی دارند. همچنین، رویکرد چندساحتی که به ابعاد مختلف شخصیت دانشآموزان توجه میکند، بهویژه در تقویت تعاملات اجتماعی و ارتقای انگیزههای یادگیری، بهعنوان یکی از ابزارهای مؤثر در فرآیند آموزشی معرفی شده است. در این تحقیق، چالشها و فرصتهای موجود در پیادهسازی این ابعاد در مدارس نیز شناسایی شده است. بهویژه چالشهایی همچون کمبود منابع و مقاومت در برابر تغییرات فرهنگی، که با راهکارهایی نظیر آموزش معلمان، طراحی برنامههای آموزشی جامع و استفاده از تجربیات جهانی قابل رفع هستند. نتایج این تحقیق میتواند بهعنوان مبنای پژوهشی و عملی برای سیاستگذاران آموزشی و پژوهشگران در راستای بهبود نظام آموزشی کشور و تحقق اهداف سند تحول بنیادین استفاده گردد. |
کلیدواژه ها |
ابعاد انسانی، ابعاد فرهنگی، تعلیم و تربیت چندساحتی، اهداف سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |