طراحی الگوی مدیریت و رهبری کلاس درس در مدارس عادی و مدارس چندپایه دورۀ ابتدایی |
کد مقاله : 1443-5THEEPCK-FULL (R3) |
نویسندگان |
مجتبی حاج خزیمه * استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
کیفیت آموزشوپرورش باعث پیشرفت و توسعه همهجانبه یک کشور خواهد شد و کیفیت آموزش به عوامل متعددی از جمله مدیریت و رهبری کلاس درس وابسته است. پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی مدیریت و رهبری کلاس درس در مدارس عادی و مدارس چندپایه دورۀ ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش کیفی و به جهت هدف، کاربردی است. ابزار مورداستفاده مصاحبه نیمهساختاریافته بود و جامعه آماری پژوهش معلمان باتجربه بودند که باتوجهبه اصل اشباع و به شیوه نمونهگیری هدفمند 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی تم استفاده شد و روایی و پایایی آن تأمین شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های مدیریت و رهبری کلاس درس در مدارس عادی عبارت انداز: مدیریت فعالیت یادگیری، مدیریت رفتار دانش آموزان، مهارت های ارتباطی، کایزن کلاس و ویژگی های شخصیتی معلم و همچنین مؤلفه های مدیریت و رهبری کلاس درس در مدارس چندپایه عبارت اند از: تدریس تلفیقی، خودمدیریتی، نظام دوری، مدیریت زمان و بازمهندسی برنامه درسی. ده مؤلفه حاصل از این پژوهش می تواند الگویی کارآمد و اثربخش برای مدیریت کلاس درس در مدارس عادی و مدارس چند پایه باشد. |
کلیدواژه ها |
مدیریت و رهبری کلاس درس، مدارس عادی، مدارس چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |