روش های فعال تدریس، مشکلات و چالش ها |
کد مقاله : 1438-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
علی شهرکی نیا *1، فاطمه شهرکی نیا2، مهدی شهرکی نیا3 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری 2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد زاهدان 3کارشناسی ارشد مدیریت بحران دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا |
چکیده مقاله |
یکی از چالشهای اساسی در نظامهای آموزشی، کارآمدی روشهای فعال تدریس در بهبود یادگیری دانشآموزان است. روشهای فعال تدریس با تأکید بر مشارکت فعال دانشآموزان و تعامل دوسویه، نقش مهمی در ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و یادگیری عمیق دارند. بااینحال، اجرای این روشها با موانع و مشکلاتی مواجه است که شناخت و تحلیل آنها میتواند به بهبود فرایند آموزشی کمک کند. این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل مشکلات اجرای روشهای فعال تدریس انجام شده است. روش تحقیق بهکاررفته، موردی - زمینهای است. موردمطالعه پژوهش حاضر مشتمل بر تمامی اسناد و مدارک منتشر شده از سوی مراجع ذیربط میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین مشکلات اجرای روشهای فعال تدریس شامل کمبود منابع آموزشی، محدودیت زمانی، تراکم بالای کلاسها، نبود حمایت مدیریتی و کمبود مهارتهای لازم در معلمان است. همچنین، نتایج نشان داد که نگرش مثبت معلمان نسبت به این روشها نقش مؤثری در بهکارگیری آنها دارد، اما موانع ساختاری و محیطی مانع از اجرای کامل و مؤثر این روشها میشود. بر اساس یافتهها، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی جهت توانمندسازی معلمان و بهبود زیرساختهای آموزشی طراحی و اجرا شود. |
کلیدواژه ها |
روشهای فعال تدریس، معلمان، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |