ارتباط بازیهای آموزشی و رشد مهارتهای اجتماعی و فکری دانش آموزان و بررسی تاثیر بازیهای آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال بر یادگیری و خلاقیت
کد مقاله : 1431-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
حمیده جباری *، هاجر فتحی، مریم طلایی عنبران
آموزگار ابتدایی
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال بر یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است. این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی و مقایسه‌ای به مطالعه تأثیرات این دو نوع بازی بر جنبه‌های مختلف یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی استان اردبیل پرداخته است. جامعه آماری شامل 200 دانش‌آموز مقطع ابتدایی بود که به‌طور تصادفی به دو گروه دیجیتال و غیردیجیتال تقسیم شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌های استاندارد و ابزارهای ارزیابی خلاقیت جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که بازی‌های دیجیتال تأثیر مثبتی بر یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان داشتند و همچنین به‌ویژه در افزایش انگیزه و تعاملات دیجیتال مفید واقع شدند. از سوی دیگر، بازی‌های غیردیجیتال با تقویت مهارت‌های اجتماعی، تعامل گروهی و همکاری میان دانش‌آموزان، تأثیرات مثبتی بر رشد اجتماعی آن‌ها داشتند. ترکیب این دو نوع بازی می‌تواند به بهبود هر دو جنبه یادگیری و مهارت‌های اجتماعی کمک کند. این پژوهش پیشنهاد می‌کند که استفاده از هر دو نوع بازی در فرآیند آموزشی می‌تواند به توسعه خلاقیت، یادگیری و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کمک کند و توصیه‌هایی برای طراحی بازی‌های آموزشی متناسب با نیازهای مختلف ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
بازی‌های آموزشی دیجیتال، بازی‌های آموزشی غیردیجیتال، یادگیری، خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر