آموزش راهکارهای مسئولیت پذیری به دانش آموزان و تأثیر آنها بر گروه همسالان
کد مقاله : 1424-5THEEPCK-FULL (R1)
نویسندگان
الهام عصار کاشانی *
هیات علمی
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت آموزش و پرورش در آموزه های مهارتی و اجتماعی، هدف از این پژوهش آموزش راهکارهای مسئولیت پذیری به دانش آموزان و تأثیر آنها بر گروه همسالان است. در این راستا بر مبنای نظریه «تقویت اجتماعی» لئو ویگوتسکی، به تحلیل پاسخهای گروهی متشکل از 35 دانش آموز دختر پرداخته می شود. این جامعه به صورت تصادفی از میان دانش آموزان هنرستانی در شهرستان قرچک استان تهران انتخاب شده است که تعداد 22 نفر از ایشان به تمام سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند و 13 نفر ناتمام پرسشنامه را رهاکردند؛ که از میان 13نفر، 11 دانش آموز به تقلید و متأثر از رفتار همسالانشان پرسشنامه را ناتمام رهاکردند. تحلیل داده ها مبین آن است که 31 درصد از دانش آموزان گرایش به تأثیرپذیری بالا از همسالان داشتند. این امر نشان می دهد که افزایش آموزه های مهارت فردی از جمله مسئولیت‌پذیری و تقویت آنها در گروه همسالان در پیوند با کادر مدرسه و معلمان نقش بارزی در اثربخشی مهارتهای فردی دارد. در این راه می توان با تشدید نقش همسالان در کنار خانواده و معلمان در پیوند با روشهای مشارکتی ای مانند دادن پاداش گروهی، نمایش همکاریهای بین فردی، بازسپاری فعالیتها و مسئولیت‌های گروهی به همکلاسیها و همسالان ـ مثل نظافت و نظم بخشی به کلاس، کمک کردن به همکلاسیهای ضعیف ترـ همچنین برگزاری مراسم های مدرسه، همکاری با معلم و غیره به افزایش مهارت مسئولیت پذیری کمک کرد.
کلیدواژه ها
مهارتهای فردی، مسئولیت پذیریِ دانش آموزان، نظریه تقویت اجتماعی، لیو ویگوتسکی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر