تاثیر دوره های کارورزی در دستیابی دانشجو معلمان به دانشPCK |
کد مقاله : 1421-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
علیرضا جباری * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل |
چکیده مقاله |
چکیده هدف این پژوهش بررسی تأثیر دوره های کارورزی بر کسب تجربه و مهارتهای معلمی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است. کارورزی به عنوان یکی از مراحل کلیدی در آموزش معلمان، فرصتی را برای دانشجویان فراهم می کند تا دانش ها و مهارت های که در دانشگاه به دست آورده اند به طور عملی در مدرسه پیاده کنند. پژوهش حاضر نشان می دهد که دوره های کارورزی موجب می شود تا فهم عمیق تری از فرآیند تدریس بروز نماید. کارورزی باعث افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی و شناخت از شرایط محیطی می شود و آنها را در موقعیت جدید قرار می دهد. بر اساس این تحقیق کارورزی نقش به سزایی برای دست یابی نو معلمان به دانشPCK دارد و به عنوان یک پل ارتباطی بین تئوری و عمل در آموزش معلمان عمل می کند در نتیجه به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری می انجامد. دراین راستای پژوهش حاضر تحت عنوان « تاثیر دوره های کارورزی در دستیابی نومعلمان به دانشPCK » با مطالعه کتاب ها و مرور مقاله های مرتبط به بررسی تعریف دانش PCK و شیوه آموزش این دانش به معلمان در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از دانشهای موردنیاز معلمی پرداخته است چنانچه دانشجو معلمان دوره های کارورزی را که شامل روایت پژوهی، اقدام پژوهی ، کنش پژوهی و درس پژوهی را با اشتیاق و علاقه تمام کنند این دوره ها موجب اعتماد به نفس و تقویت مهارت های معلمی می شود. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: کارورزی، دانشجو معلمان، دانش PCK و دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |