مطالعه پدیدارشناسانه در بهبود چالش‌های حاکم در آموزش درس علوم مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1413-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
حسین صمیدی *1، کمال نصرتی هشی2، علی شاهین ایلخچی1، میلاد نصیروند1
1آموزگار رسمی آموزش و پرورش
2استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش، بررسی بهبود آموزش درس علوم در مقطع ابتدایی و شناسایی چالشها و راهکار ها جهت غلبه بر مشکلات با تکیه بر تجارب زیسته معلمان و متخصصین تعلیم و تربیت است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی می باشد. مصاحبه شوندگان شامل معلمان و متخصصان شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰۲ بودند. برای انتخاب شرکت کنندگان، 22 نفر معلم و 17 نفر متخصص از شیوه نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و با سوالات باز پاسخ جمع آوری گردید. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبه ها تکنیک تثلیث، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خود بازبینی محققان استفاده شد. در بخش یافته ها ابتدا در مصاحبه با معلمان، اکثریث بر وجود چالش ها باور داشتند و البته با مشکلات متعددی نیز مواجه بودند. در نتیجه برای عبور از چالش ها در مسیر بهبود آموزش درس علوم مقطع ابتدایی راه حل های مختلفی به دست آمد که برخی از آنها شامل؛ استفاده از امکانات موجود به صورت خلاقانه، آموزش معلمان متخصص و کارآمد، استفاده و به کارگیری روش تدریس مناسب و جذاب، ارائه محتوای درس علوم به شیوه عملی و تجربی، بهبود محتوای کتاب از نظر کمیت و کیفیت، فراهم آوردن امکانات آزمایشگاهی در مدارس، استفاده از روش های نوین تدریس، بهره مندی از معلمان و اساتید برتر، افزایش ارتباط مدارس با خانه و جوامع بود.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، معلمان، بهبود آموزش درس علوم مقطع ابتدایی، چالش ها و راهکارها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی