شناسایی و اولویتبندی موانع تسهیم دانش و مهارت در بین معلمان همپایه مقطع ابتدایی استان قم |
کد مقاله : 1408-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
یاسر فروغی *1، مریم جسینی2 1دانش آموخته دکتری جامعهشناسی- سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی تهران و مدرس دانشگاه فرهنگیان 2کارشنسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی قم و آموزگار ابتدایی |
چکیده مقاله |
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی موانع تسهیم دانش و مهارت در بین معلمان ابتدایی هم پایه استان قم بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها روش کمی و پیمایش است. جامعه موردمطالعه شامل کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی استان قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. حجم نمونه تعداد 367 آموزگار مقطع ابتدایی بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن، (۹6/۰) به دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با تشخیص 5 مانع تسهیم دانش و مهارت مستخرج از تحلیل تماتیک بود که به کمک آزمون فریدمن مطابق نرمافزار spss نسخه 26 در سطح معناداری (05/0>P) به ترتیب شامل موانع سازمانی، فرهنگی، فردی، اقتصادی و تکنولوژیک اولویت بندی شد. نتایج حاصله از شناسایی موانع تسهیم دانش و مهارت مسیر اقدامات راهبردی در این زمینه را هموار و اهمیت تسهیم دانش برای پیشرفت و بالندگی نهاد آموزشوپرورش را روشن خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
تسهیم دانش و مهارت، موانع، معلمان همپایه مقطع ابتدایی، روش پیمایش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |