| تاثیر فرهنگ سازمانی مدارس بر انگیزش و رضایت شغلی معلمان ابتدایی | 
| کد مقاله : 1396-5THEEPCK-FULL | 
| نویسندگان | 
| امیرحسن  خان احمدی *1، احسان   رحیم زاده2، بنیامین  شهینی2، عمران  ربیع نژاد3 1دانشجو معلم 2کارمند دانشگاه فرهنگیان 3دانشجو دانشگاه فرهنگیان | 
| چکیده مقاله | 
| مقدمه: فرهنگ سازمانی به عنوان مجموعهای از باورها، ارزشها و هنجارهای حاکم بر یک سازمان میتواند نقش مؤثری در ایجاد انگیزش و افزایش رضایت شغلی در کارکنان داشته باشد. در مدارس ابتدایی، معلمان به عنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان، از اهمیت ویژهای برخوردارند و بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش و رضایت شغلی آنها میتواند به بهبود کیفیت آموزشی کمک کند. روش تحقیق: این تحقیق به روش کتابخانهای انجام شده است. دادهها از منابع معتبر داخلی و خارجی شامل مقالات علمی، کتابها، گزارشها و پایاننامهها گردآوری شده و تحلیل محتوا بر اساس مدلهای موجود در زمینه فرهنگ سازمانی، انگیزش و رضایت شغلی صورت پذیرفته است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهند که فرهنگ سازمانی مثبت در مدارس ابتدایی میتواند تأثیرات قابل توجهی بر انگیزش و رضایت شغلی معلمان داشته باشد. فرهنگهایی که بر شفافیت، احترام متقابل، همکاری و حمایت از معلمان تأکید دارند، موجب افزایش انگیزش درونی معلمان میشوند و آنها را برای انجام وظایف خود با علاقه بیشتر و عملکرد بهتر ترغیب میکنند. علاوه بر این، وجود فرهنگ سازمانی مثبت باعث ارتقای رضایت شغلی معلمان میشود که این امر به نوبه خود تأثیر مستقیم بر کیفیت تدریس و محیط آموزشی دارد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که فرهنگ سازمانی نقش اساسی در بهبود انگیزش و رضایت شغلی معلمان ابتدایی دارد. بنابراین، توجه به تقویت فرهنگ سازمانی در مدارس به عنوان یک عامل کلیدی برای موفقیت در فرآیندهای آموزشی و ارتقاء کارایی معلمان، ضروری است. | 
| کلیدواژه ها | 
| فرهنگ سازمانی، معلمان ابتدایی، رضایت شغلی، انگیزش | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
