تاثیر برنامه ریزی درسی مبتنی بر تلفیق تربیت بدنی و ریاضی در میزان یادگیری مفاهیم ریاضی در مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1392-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
شیرین عالی1، مهدیه قاسم زاده *2، فاطمه آقامحمدی2
1آموزش و پرورش
2دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از پژوهش بررسی تاثیر برنامه ریزی درسی مبتنی بر تلفیق تربیت بدنی و ریاضی در میزان یادگیری مفاهیم ریاضی در مقطع ابتدایی می باشد.روش پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی می باشدکه برای نگارش آن از ۶ مرحله سنتزپژوهی کمک گرفته شده است برای جمع آوری اطلاعات حاضر از پژوهش های کمی،کیفی و ترکیبی استفاده شده است . حیطه جغرافیایی مدنظر پژوهشگر داخل و خارج کشور می باشد و زبان های گزارش های استفاده شده در تحقیق حاضر فارسی و انگلیسی می باشد. پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی و نیز سایت های نشریات معتبرداخلی وخارجی مثل SID وایرانداک وpub med و ERICو ..‌‌. استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات ، پس از بررسی های لازم از 16مقاله در نگارش مقاله استفاده شده است. نتایج یافته ها نشان می دهد که از بین مولفه های استخراج شده 3 به عنوان مضمون اصلی و11 به عنوان مضمون فرعی به دست آمده اند. بنابراین با توجه به یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که برنامه ریزی تلفیقی تربیت بدنی با ریاضی به طور کلی باعث درک بیشتر و عمیق تر دانش آموزان از مفاهیم ریاضی میشود زیرا تلفیق این درس با تربیت بدنی باعث میشود به نوعی مفاهیم انتزاعی ریاضی برای دانش آموزان به مفاهیم عینی تر تبدیل شوند و این قابل لمس بودن در درک بیشتراز مفاهیم تاثیرشگرفی دارد.علاوه بر آن درروش تلفیق این دودرس به جنبه های کاربردی ریاضی نیز اشاره می شود و دانش آموز علاقه و رغبت بیشتری به یادگیری نشان می دهد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی تلفیقی، آموزش ریاضی، تربیت بدنی، تربیت بدنی تلفیقی، تلفیق ریاضی و تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی