یادگیری مبتنی بر بازی در بستر فرهنگ |
کد مقاله : 1391-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مهتا غفاری *1، شیرین عالی2 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر، اردبیل ، ایران 2استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889, تهران، ایران |
چکیده مقاله |
بازی یکی از قدیمی ترین و اساسی ترین فعالیت های انسانی است که نقش مهمی در رشد و توسعة فردی و اجتماعی دارد. بازی ها علاوه بر ایجاد لذت و سرگرمی، بستری برای یادگیری و انتقال مهارت های متنوع فراهم می کنند. ماهیت بازی ها، قوانین و شیوه های تعامل با آن ها در جوامع گوناگون به شدت تحت تأثیر ساختارهای فرهنگی است و بازتاب دهندة زبان، باورها و نظام های ارزشی آن جوامع محسوب می شود. یادگیری از طریق بازی به عنوان رویکردی نوآورانه در نظام های آموزشی معاصر مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه، به روش مرور روایتی و با جست و جوی کلید واژه هایی مانند تمرین آموزش، فراهم کردن بازی مناسب، یادگیری، فرهنگ در پایگاه های اطلاعاتی اقدام و مقالات معتبر در این حوزه شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازی ها ابزاری برای تقویت مهارت های شناختی، اجتماعی و حرکتی بوده و به عنوان بستری برای انتقال ارزش ها، هنجارها و باورهای فرهنگی عمل می کنند. ضمناً مشخص شد که عوامل فرهنگی نظیر زبان، باورهای اجتماعی، ساختارهای خانوادگی و ارزش های قومی تأثیر مستقیمی بر انواع بازی ها و نحوة تعامل افراد با این بازی ها دارند. این تحقیق بر ضرورت توجه به ابعاد فرهنگی در توسعة بازی های آموزشی تأکید دارد و پیشنهاد می کند که بازی ها به عنوان ابزارهایی انعطاف پذیر در خدمت انتقال فرهنگ و ارتقای یادگیری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. یافته های این تحقیق می تواند زمینه ساز توسعة راهبردهای آموزشی نوآورانه باشد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری بازی، بستر فرهنگی، آموزش، انتقال فرهنگ، تعامل اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |