بررسی اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس اول ابتدائی در درس ریاضی |
کد مقاله : 1381-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
سپیده نصیرپور *، لیدا عابدینزاده،، معصومه نبیزاده، زینب حسینزاده، فاطمه امیری عسگرآباد، زهرا زینالپور، مهدیه پوراکبر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت یادگیری ریاضی در مراحل اولیه تحصیل و تأثیر آن بر موفقیتهای تحصیلی آینده، پژوهشهای متعددی به بررسی روشهای آموزشی مؤثر در این زمینه پرداختهاند. یکی از رویکردهای نوین در آموزش، استفاده از بازیهای آموزشی است که میتواند به عنوان ابزاری جذاب و انگیزشی برای یادگیری مفاهیم ریاضی مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی در درس ریاضی انجام شده است. این مطالعه به صورت نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه اول دبستانی در شهر سراب در سال تحصیلی 1404-1403 با تعداد 1578 نفر بوده است. روش نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید و در نهایت، حجم نمونه در هر گروه برابر با 15 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری استفاده شده در این پژوهش، آزمون ریاضی محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق نشاندهنده اثربخشی بازیهای آموزشی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بود. بر اساس یافتهها، مشخص گردید که ارائه بازیهای آموزشی به دانشآموزان منجر به بهبود مهارتهای ریاضی آنها میشود. بر این اساس، میتوان نتیجهگیری کرد که استفاده از بازیهای آموزشی به طور مؤثری مهارتهای ریاضی دانشآموزان را تقویت میکند. |
کلیدواژه ها |
بازی آموزشی، پیشرفت تحصیلی، درس ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |