شناساسی ابعاد و مؤلفه های کاربرد هوش مصنوعی در آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1373-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
سپیده نصیرپور *، رباب اطاعتی، زیبا امیری، مریم باقرپور، سمانه شکوری، نیره عزت‌پور، هانیه فاقدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب
چکیده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کاربرد هوش مصنوعی در آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بود. این پژوهش به صورت کاربردی و توصیفی (غیر آزمایشی) و با استفاده از داده‌های کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی دارای تجربه در کاربرد هوش مصنوعی در آموزش بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های اکتشافی نیمه‌ساختارمند استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل مضمون بررسی و کدگذاری شدند. نتایج نشان داد که تحلیل داده‌های یادگیری به شخصی‌سازی یادگیری کمک می‌کند و شامل تنظیم محتوای آموزشی متناسب، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان، و ارائه مسیرهای یادگیری متفاوت است. همچنین، الگوریتم‌های یادگیری ماشین و برنامه‌های درسی سفارشی از دیگر مؤلفه‌های مهم به شمار می‌روند. در زمینه افزایش تعامل و مشارکت، استفاده از بازی‌های آموزشی، طراحی محیط یادگیری تعاملی و تشویق همکاری گروهی نقش بسزایی دارند. تسهیل ارزیابی و بازخورد نیز از طریق ارزیابی مستمر پیشرفت دانش‌آموزان و ارائه بازخورد فوری بهبود می‌یابد. بر این اساس، نتیجه‌گیری شد، هوش مصنوعی می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت آموزش را بهبود بخشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شوند که شامل آموزش‌های مستمر برای معلمان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ابزارها در کلاس‌های درس باشد.
کلیدواژه ها
آموزش، تحلیل مضمون، دوره ابتدایی، معلمان، هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی