تاثیر آموزش به کمک بازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی: مطالعه فراتحلیل |
کد مقاله : 1372-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مریم قنبری ویکی *1، رامین حبیبی کلیبر2 1دانشجوی دکترای دانشگاه شهید مدنی آذربایجان 2استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
چکیده مقاله |
اهداف: پژوهشهای متعددی آموزش به کمک بازی را بهعنوان متغیری مؤثر بر پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار دادهاند و بعضاً نتایج متفاوت و ناهمسانی را گزارش نمودهاند. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف تلفیق و بررسی نتایج مطالعات تاثیرآموزش به کمک بازی بر پیشرفت تحصیلی انجامشده است. مواد و روشها: برای اطمینان از یک بررسی جامع، همه مقالات مرتبط با دقت از طیف وسیعی از پایگاههای اطلاعاتی ملی از قبیل پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاه (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سالهای 1390 تا 1403 انتخاب شدند. ناهمگنی بین مطالعات توسط آزمون کای و آماره I2 بررسی شد و مدل اثر تصادفی برای ارائه نتایج انتخاب شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار CMAنسخه 2 استفاده شد. یافتهها: پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج تعداد 16 اندازه اثر از16 مطالعه انتخاب و تحلیل شدند. میزان اندازه اثر ترکیبی بازی با پیشرفت تحصیلی 433/0 d= حاصل شد که بر اساس ملاک کوهن، اندازه اثر کوچکی ارزیابی شد. همچنین نتایج نشان داد در بین شاخص های مختلف متغیر مستقل پژوهش، بازی سنتی دارای اندازه اثر بالاتری نسبت به بازی رایانه ای بود. همچنین تحلیل متغیر تعدیلکننده سن نیز نشاندهنده رابطه مستقیم و معنیدار بین اندازههای اثر g هجز و سن آزمودنیها بود. نتیجهگیری: درنتیجه متخصصان میتوانند با آموزش به کمک بازی ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان را بهبود دهند. |
کلیدواژه ها |
بازی ، پیشرفت تحصیلی ، فراتحلیل |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |