بررسی تاثیر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی بر عملکرد دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در درس ریاضیات پایه
کد مقاله : 1368-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محمد علیزاده جمال *1، علی حمیدی2
1معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس امام محمدباقر(ع) دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
2کارشناس مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی بر عملکرد دانشجویان رشته آموزش ابتدایی در درس ریاضیات پایه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی بود و نمونه‌ای به حجم 348 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین تمامی ابعاد انگیزش درونی (دانستن، دستاورد، تجربه) و عملکرد تحصیلی در درس ریاضیات، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، ابعاد "منسجم" و "درون‌فکنی" انگیزش بیرونی نیز با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشتند. با این حال، نتایج نشان داد که انگیزش درونی نقش پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری نسبت به انگیزش بیرونی در عملکرد تحصیلی دارد. به طور کلی، یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تقویت انگیزش درونی دانشجویان، به ویژه انگیزه برای یادگیری و کسب دانش، می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضیات کمک شایانی کند. این یافته‌ها می‌تواند پایه‌گذار برنامه‌های آموزشی و استراتژی‌های تدریس مؤثری باشد که به تقویت هر دو نوع انگیزش در دانشجویان کمک کند.
کلیدواژه ها
آموزش ابتدایی، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، عملکرد تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی