بررسی اثر بخشی یادگیری همتا به همتا بر میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی |
کد مقاله : 1367-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
علی حمیدی1، محمد علیزاده جمال *2 1کارشناس مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی 2معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس امام محمدباقر(ع) دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش یادگیری همتا به همتا بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در شهر بجنورد انجام شد. این پژوهش با این فرضیه آغاز شد که یادگیری همتا به همتا میتواند به عنوان ابزاری مؤثر برای افزایش مشارکت دانشآموزان در فرایند یادگیری و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنها مورد استفاده قرار گیرد. برای بررسی این فرضیه، پژوهشگران با استفاده از روش آزمایشی و با گمارش تصادفی دانشآموزان به دو گروه آزمایش و گواه، به جمعآوری دادهها پرداختند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دانشآموزانی که در معرض روش یادگیری همتا به همتا قرار گرفتهاند، در مقایسه با گروه گواه که آموزشهای سنتی را دریافت کردهاند، عملکرد بهتری در آزمونهای پایانی داشتهاند. این یافتهها حاکی از آن است که یادگیری همتا به همتا میتواند به عنوان یک روش آموزشی موثر در بهبود یادگیری و درک عمیقتر مفاهیم ریاضی در دانشآموزان پایه سوم مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری همتا به همتا، دانشآموزان پایه سوم، عملکرد تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |