نگاهی به واژههای کتابهای درسی فارسی دورۀ ابتدایی از دیدگاه سطح دشواری املایی؛ مطالعۀ موردی: کتاب فارسی پایۀ سوم دبستان |
کد مقاله : 1366-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
اختیار بخشی * استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
یکی از معضلات اساسی آموزش زبان فارسی در ایران در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی عدم سطحبندی علمی واژگان زبان فارسی از دیدگاه سطح دشواری املایی است. برای زبانهای مهم دنیا، مثل زبان انگلیسی، این امر مهم در آموزش زبان، یعنی سطحبندی علمی واژگان زبان، از آسان به دشوار انجام شدهاست، در حالی که زبان فارسی، هنوز که هنوز است، به این معضل گرفتار است. همین عدم سطحبندی علمی واژگان زبان فارسی سبب میشود که واژۀ دشوار و مهجوری چون «سِماط»، بدون توجه به شکل، املا، معنی، سطح دشواری و نامأنوس بودن و مهجور بودنش از کتاب فارسی سوم دبستان ما سر دربیاورد. در این مقاله با روش بررسی و تحلیل زبان-شناختی کوشیدهایم که واژگان کتابهای درسی فارسی و نگارش پایۀ سوم دبستان را با توجه به عنصر سطح دشواری املایی بررسی و تحلیل کنیم. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که بررسی جامع و کامل واژگان کتابهای درسی دورۀ ابتدایی از دیدگاه سطح دشواری و تدوین واژگان پایۀ فارسی برای کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی با یک رویکرد علمی جامع و دقیق برای آموزش زبان فارسی به کودکان در دورۀ دبستان ضروری است. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان فارسی، دشواری املایی، سطح بندی واژگان فارسی، کتابهای درسی فارسی دبستان، واژگان پایۀ فارسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |