روایت پژوهی عوامل موثر بر یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1351-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مانیا داستین1، سمیه حسن نیا *2 1دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی عمیق تجربیات یک دانشجو معلم کارورز در مقطع ابتدایی و شناسایی عوامل موثر بر یادگیری دانشآموزان، با بهرهگیری از رویکرد روایت پژوهی روزمره ریچاردسون (1990) انجام شد. دانشجو معلم به مدت یک ترم تحصیلی، به صورت مستمر در یکی از مدارس ابتدایی شهر یاسوج حضور یافت و با استفاده از روش مشاهده تاملی، به جمعآوری دادههای کیفی پرداخت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل تماتیک و از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. کدگذاری انتخابی یک هسته مرکزی تحت عنوان عوامل موثر بر یادگیری را استخراج نمود و نتایج نشان داد که عواملی همچون، موقعیت و امکانات فیزیکی، ایمنی و بهداشت مدارس، شاخصه های هیجانی و رفتاری دانش آموزان، ابزار و تکنولوژی آموزشی، شیوه تدریس معلم، کنترل و مدیریت کلاس و تعاملات اجتماعی و عاطفی بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی موثرند. این پژوهش بر اهمیت درک عمیق از تجربیات فردی در کلاس درس و شناسایی عوامل موثر بر یادگیری دانشآموزان تاکید دارد و میتواند به بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی کمک کند. |
کلیدواژه ها |
روایت پژوهی، مشاهده تاملی، یادگیری، دانش آموزان ابتدایی، کارورزی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |