نقش بازی در درمان اختلال یادگیری خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1347-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
شیرین عالی1، مریم اسدی دویل *2، فاطمه موسوی دیجوجین2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
در دنیای امروز،خواندن یک مهارت ضروری است و ناتوانی خواندن در بسیاری از جنبه های زندگی تاثیر می گذارد که در صورت عدم مداخله مناسب تا بزرگسالی ادامه داشته و فرد را در وضعیت نامطلوبی قرار می دهد.از طرفی ،نوشتن به عنوان عاملی مهم در انتقال دانش و اطلاعات به پیشرفت دانش آموزان ابتدایی کمک می نماید. بسیاری از دانش آموزان در زمینه خواندن و نوشتن دچار اختلال می باشند. یکی از روش های درمان این اختلالات ، استفاده از بازی است. بازی موجب تسهیل رشد مهارت ها و توانایی هایی در کودکان می شود که احساس شایستگی و تفکر خلاق را در پی دارد.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی در درمان اختلالات مربوط به خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی می باشد.مطالعه حاضر از نوع مرور روایتی است که درسال ۱۴۰۳ انجام گرفت.بررسی با استفاده از کلید واژه های بازی درمانی ،اختلال خواندن و نوشتن ، از پایگاه های اطلاعاتی ایرانی و بین المللی ، مگیران، جهاد دانشگاهی (sid)،ایرانداک، ویلی ، پاب مد و ساینس دایرکت انجام گرفت. یافته های پژوهش حاضر ، بر محورهای کلی تعریف بازی درمانی،نقش بازی در درمان ، روش های اجرایی وچالش ها و محدودیت های اجرایی این بازی ها تمرکز دارد.با توجه به شیوع ۵ تا ۳۰ درصدی این اختلالات در میان دانش آموزان، آگاهی بخشی به معلمان ، والدین و درمانگران از اهمیت بالایی برخوردار است .بازی های کلامی و تخته ای ، بازی های دیجیتال و استفاده از روش های چند حسی در درمان این اختلالات مفید شناخته می شوند.
کلیدواژه ها
بازی درمانی ، اختلال خواندن ، اختلال نوشتن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی