شناسایی مشکلات و موانع موثر در به کارگیری روشهای فعال تدریس از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 1402-1401 |
کد مقاله : 1332-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مجید داداش زاده *1، شهلا خداکریمی2 1عضو هیات علمی 2فرهنگی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی شناسایی مشکلات و موانع موثر در به کارگیری روشهای فعال تدریس از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزشی مقطع ابتدایی شهرستان ماکو به تعداد این 911 نفر (839 نفر معلم و 72 نفر مدیر) میباشد. حجم نمونه با روش تصادفی طبقه-ای نسبی بر اساس جدول مورگان، 292 نفر (235 نفر معلم و 57 نفر مدیر) محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامهی محققساختهی مشکلات و موانع موثر در به کارگیری روشهای فعال تدریس است که در بین معلمان مقطع ابتدایی ماکو، توزیع و جمع آوری گردید. روایی صوری توسط چند تن از متخصصان آموزش و پرورش تایید شد و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 89/0 بدست آمد. نتایج نشان داد که از دیدگاه معلمان و مدیران ابتدایی، عوامل موانع آموزشی، ویژگیهای معلم، موانع سازمانی، موانع محیطی و عدم نظارت، از مشکلات به کاگیری روشهای فعال تدریس است. |
کلیدواژه ها |
موانع آموزشی، ویژگیهای معلم، موانع سازمانی، موانع محیطی و عدم نظارت تدریس، روشهای فعال تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |