آموزش محتوا در دوره ابتدایی؛ بررسی مسائل موجود و ارائه راهکارهای مؤثر برای معلمان
کد مقاله : 1329-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
معصومه رمضانی فینی *1، مبینا حسنی فر2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از مقاله حاضر بررسی چالش‌های پیش‌روی معلمان دوره دبستان در آموزش محتوا و ارائه راهکارهایی برای رفع این چالش‌هاست. به منظور بررسی این موضوع از روش تحلیلی و استنتاجی استفاده شده است. بدین معنا که با تحلیل رویکردهای ناظر به آموزش محتوا در کلاس‌های درس مدارس ابتدایی و از سوی دیگر وضعیت موجود در مدارس و فضاهای آموزشی-تربیتی، به استنتاج راهکارهایی برای مجریان برنامه‌های تربیتی در سطح مدارس یعنی معلمان پرداخته شده است. بنابر بررسی‌های انجام شده چالش‌های پیش روی معلمان دبستان عبارتند از: کمبود منابع آموزشی جذاب و متنوع، عدم تطابق محتوا با سطح رشد دانش‌آموزان، عدم آگاهی معلمان از روش‌های تدریس نوین، فشار برای اتمام برنامه درسی، مدیریت کلاس‌های پرجمعیت، چالش‌های تعاملی با دانش‌آموزان. در پایان برای مواجهه با هریک از این چالش‌ها راهکارهایی ارائه گردیده است. برخی از این راهکارها عبارتند از: طراحی محتواهای خلاق و جذاب ، استفاده از فناوری ، ساده سازی محتوا ، تنظیم متناسب زمان بندی متناسب با برنامه‌های درسی، استفاده از روش‌های تدریس گروهی، توسعه فعالیت‌های گروهی، توسعه فعالیت‌هایی در زمینه هوش عاطفی.
کلیدواژه ها
آموزش محتوا، دوره ابتدایی، چالش، راهکار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی