بررسی نقش بازی های آموزشی رایانه ای در میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی
کد مقاله : 1328-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
پرند شیرکوند *1، عبدالرضا شیرکوند2، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی داتشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی، مربی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله
ایجاد موقعیت های یادگیری تعاملی با کمک بازی های آموزشی رایانه ای، یکی از روش های مطلوب آموزش و پرورش به شمار می آید، چون در بطن خود دارای هدف آموزشی است و قادر به انتقال نکته ای خاص، برجسته کردن قابلیت های ویژه با تعمیق مهارت ها در فراگیران می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازی های آموزشی در یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس علوم تجربی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت روش گردآوری اطلاعات شبه تجربی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 4286 نفر دانش آموزان مدرسه ابتدایی قدس 2 در شهرستان ورامین می باشد. نمونه آماری شامل 68 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم می باشند که با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پیش آزمون و پس آزمون ( آزمون یادگیری) و آزمون یادداری محقق ساخته بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش به مدت12هفته (30جلسه) تحت آموزش با روش مبتنی بر بازی های آموزشی قرار گرفتند و گروه کنترل در همان مدت با روش معمول(سنتی) با همان معلّم و کتاب درسی مورد آموزش قرار گرفتند. سپس از هر دوگروه پس آزمون (آزمون یادگیری) به عمل آمد و بعد ازسپری شدن 15روز مجدداً از هر دو گروه آزمون یاد داری به عمل آمد. نتایج نشان داد که تدریس با استفاده از بازی های آموزشی، در افزایش انگیزه، ایجاد نگرش و ارتقاء یادگیری و یاد داری دانش آموزان در درس علوم تجربی تاثیر دارد.
کلیدواژه ها
بازی های آموزشی، یادداری، یادگیری، دوره ابتدایی، علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر