بررسی تاثیر روش تدریس بازی محور بر کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1323-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
شیرین عالی1، سارا حسین زاده *2، سوین موسوی اصل2 1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665، تهران، ایران. 2دبیر آموزش و پرورش، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران. |
چکیده مقاله |
استرس پدیده ای است که فرد را تحت تأثیر نحوه درک و ارزیابی از محیط اطراف خود قرار می دهد و ارزیابی آن نقش کلیدی در تعیین چگونگی درک، تفسیر و متعاقباً واکنش فرد به عوامل استرس زا ایفا می کند. از طرفی روش تدریس بازیمحور سبب افزایش تعادل بین استرس فراگیران، با اعتماد به نفس آنان، شده و سبب میشود تا فشار وارد برآنها دریک محدوده معقول کنترل شود. روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی است که برای نگارش آن از 6 مرحله سنتزپژوهی کمک گرفته شده است. برای یافتن منابع مرتبط با موضوع پژوهش از کلیدواژههای استرس تحصیلی، تدریس بازیمحور، دوره ابتدایی، و روش تدریس استفاده شد. همچنین از پایگاه-های اطلاعاتی علمی sciencedirect, IEEExplore, google scholar, cinilica, noormags, magiran, sid140 مقاله استخراج و پس از بررسی 41 مورد از آنان مورد استفاده قرار گرفت. از بین مولفههای استخراج شده 6 مورد به عنوان مضمون اصلی و 14 مورد به عنوان مضمون فرعی به دست آمد. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روش تدریس بازیمحور توسط معلمان در دوره ابتدایی تا حدود زیادی میتواند بر کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان منجر شود و در نتیجه آن به بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دست یافت. |
کلیدواژه ها |
استرس تحصیلی، تدریس بازیمحور، دوره ابتدایی، و روش تدریس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |