کلاس درس هوشمند: ویژگی، مزایا و آثار آن بر آموزش و یادگیری
کد مقاله : 1320-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، فرهاد علیپور2، الهه شکرالله بابایی2
1دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید چمران
2پردیس شهیدچمران دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، شبکه موبایل و داده های حجیم موجب معرفی کلاس درس هوشمند در سکوهای یادگیری هوشمند شده است. در قلب کلاس‌های درس هوشمند، یک معماری قوی اینترنت اشیا نهفته که حسگرها، دستگاه‌ها و پروتکل‌های شبکه مختلف را برای تسهیل ارتباطات و تبادل داده‌ها یکپارچه می‌کند. تخته‌های سفید تعاملی به‌عنوان تابلوهای دیجیتال هوشمند، پروژکتورها، سیستم‌های صوتی، تبلت‌ها یا لپ‌تاپ‌ها برای دانش‌آموزان، سیستم‌های پاسخ (کلیک‌کننده‌ها) و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای نمونه‌هایی از تجهیزات کلاس درس هوشمند می‌باشند.
در این مقاله مفهوم، مزایا، محدودیت و آثار آموزشی کلاس های درس هوشمند با تاکید بر تاثیر فناوری بر روش یادگیری و آموزش بررسی می شود. کلاس‌های درس هوشمند ضمن افزایش انگیزه و تعامل فعال بین دانش‌آموزان از طریق ارائه‌های چندرسانه‌ای و فعالیت‌های مشترک، به معلمان در نظارت و مدیریت هوشمندانه تدریس مانند ضبط خودکار فرآیند یادگیری و بازخورد بلادرنگ کمک می کنند تا آموزش جذاب و مؤثرتری ارائه دهند. همچنین، فناوری در کلاس هوشمند بر روی پیگیری تمام چراغ ها و فن ها متمرکز است که بعد از سخنرانی روشن شوند. پس از اتمام سخنرانی، وضعیت اتاق بررسی می شود که آیا معلم دیگری برای موضوع دیگری از سالن سخنرانی استفاده می کند یا خیر. هنگامی که معلم کلاس را تمام می کند، چراغ ها و فن ها پس از مدت زمان مشخصی خاموش می شوند. دستیابی به کلاس های درس هوشمند و کارآمد منجر به آموزش متنوع، مشارکتی و پویا شده و در نهایت ارتقاء پیشرفت کیفیت دانش آموزان و افزایش کارایی کلاس را به همراه خواهد داشت.
کلیدواژه ها
کلاس هوشمند، یادگیری، تحول آموزش، فناوری های نوین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی