چالش های اخلاقی آموزش مبتنی بر متاورس
کد مقاله : 1319-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
هما رحمانی *
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
متاورس با ایجاد ارتباطات دیجیتالی پیچیده بین دنیای مجازی و فیزیکی، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای بهره‌برداری از مزایای خود نسبت به پلتفرم‌های آموزشی مرسوم فراهم می‌کند. تغییر در نظام آموزشی برای پاسخ به نیازهای دانش‌آموزان هر نسل اجتناب‌ناپذیر است و سیستم آموزشی به سمت فن‌آوری‌هایی حرکت می‌کند که نیازهای نسل Z و نسل آلفا را برآورده کند. پژوهش حاضر به بررسی مسائل اخلاقی ادغام متاورس در محیط های آموزشی پرداخته است. در این پژوهش، به ملاحظا ت اخلاقی مهمی از جمله نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، تهدیدهای امنیت داده‌ها، شکاف دیجیتالی گسترده و ... پرداخته شده است. این پژوهش با یک رویکرد کیفی و با استفاده از روش مرورسیستماتیک مقالات مرتبط با موضوع را مورد مطالعه قرار داده است. مرور سیستماتیک ترکیبی جامع و بی‎طرفانه ازتحقیقات موجود را تضمین می‌کند و درک کاملی از وضعیت فعلی دانش در این زمینه ارائه می‌دهد.
یافته‎های تحقیق نشان می‌دهد که در حالی که متاورس، ظرفیت زیادی برای ایجادتحول در آموز ش دارد، اما حفظ استانداردهای اخلاقی و کاهش مدبرانه خطرا ت احتمالی نیز موضوع با اهمیتی است. ملاحظات اخلاقی نظیر حفظ حریم خصوصی داده‌ها، نگرانی‌های امنیتی، مشکلات قانونی و نظارتی، شکاف دیجیتال و نابرابری اجتماعی، هویت و بازنمایی، تاثیرات روانشناختی، چالش‌های مالکیت معنوی، آزار کاربران، رضایت آگاهانه و فراگیری از جمله مسائل مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه شود. با اجرا ی راه حل‌های پیشنهادی، موسسات آموزشی می‌توانند از ظرفیت کامل فن‌آوری متاورس بهره ببرند و در عین حال از منافع همه ذینفعان محافظت کنند.
کلیدواژه ها
متاورس، آموزش، اخلاق، امنیت، ملاحظات اخلاقی، واقعیت مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی