نقش بازی در آموزش ابتدایی: دیدگاه دانش پداگوژی محتوا (PCK) در کلاسهای فراگیر |
کد مقاله : 1317-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
لیلا شیرمحمدزاده * آموزش پرورش منطقه خلخال |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله، بررسی نقش بازی در آموزش ابتدایی از منظر دانش پداگوژی محتوا (PCK) و ارائه راهکارهایی برای بهرهگیری از این روش در کلاسهای فراگیر است. این مطالعه بهصورت علمی-ترویجی انجام شده و مبتنی بر مرور مطالعات و تجارب موجود در این حوزه است. بازی بهعنوان ابزاری مؤثر، به معلمان کمک میکند تا مفاهیم درسی را بهصورت ساده، قابل درک و جذاب به دانشآموزان منتقل کنند. از دیدگاه PCK، ادغام بازی در تدریس، زمینهساز توسعه دانش معلمان در طراحی فعالیتهای آموزشی است که به نیازهای متنوع دانشآموزان پاسخ میدهد. این مقاله به بررسی روشهای بازیمحور در تدریس دروس مختلف مانند ریاضیات، علوم، و مهارتهای زبانی پرداخته و پیشنهادهایی برای طراحی و اجرای این روشها ارائه میدهد. همچنین، بر اهمیت آموزش معلمان در جهت ارتقای PCK و توانایی آنها در استفاده بهینه از بازی تأکید شده است. ایجاد محیطهای یادگیری تعاملی و متناسبسازی فعالیتها با تواناییهای فردی دانشآموزان از دیگر راهکارهای پیشنهادی است. این رویکرد میتواند به افزایش انگیزه، تقویت مهارتهای اجتماعی و یادگیری عمیقتر در دانشآموزان ابتدایی منجر شود. |
کلیدواژه ها |
بازی، آموزش ابتدایی، دانش پداگوژی محتوا (PCK)، کلاسهای فراگیر، یادگیری تعاملی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |