شناسایی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1315-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
فاطمه شعبان پور حسن سرائی *1، زینب مرادی نیازاغه2
1آموزش و پرورش منطقه 18 تهران-دبستان پسرانه علامه امینی
2آموزش و پرورش منطقه 18 تهران، دبستان دولتی پسرانه علامینه امینی
چکیده مقاله
هدف: هدف این پژوهش شناسایی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم دبستان دولتی علامه امینی در منطقه 18 تهران هستند. 60 نفر از این دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر (1981) است. برای آموزش مهارت های اجتماعی نیز از بسته آموزش مهارت اجتماعی دانش آموزان استفاده گردید. گروه آزمایش مداخله آموزش مهارت های اجتماعی را دریافت نمود ولی گروه کنترل در هیچ برنامه ای شرکت داده نشد. در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل کوواریانس تک‌متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش مهارت های اجتماعی نمره های انگیزش پیشرفت تحصیلی و انگیزش درونی و انگیزش بیرونی دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های اجتماعی انگیزش پیشرفت تحصیلی و ابعاد آن را در دانش آموزان دوره ابتدایی به طور معنی داری افزایش می دهد.
کلیدواژه ها
مهارت های اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی، دوره ابتدایی، حل مساله
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر