بررسی چگونگی گردش کلاس های چندپایه در دوره ابتدایی، با نگاهی بر مدیریت و سازماندهی آنها
کد مقاله : 1311-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
زهرا محمدی *1، عادل سلیمانی2
1دانشگاه فرهنگیان_پردیس شهید صدوقی_کرمانشاه_ایران
2وزارت اموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش کیفی به مطالعه گردش، مدیریت و سازمان‌دهی کلاس‌های چندپایه در مدارس ابتدایی، با هدف بررسی اثرات این ساختار آموزشی بر فرایند یاددهی-یادگیری و تمرکز بر چالش‌ها و فرصت‌های آن و همچنین ارائه راهکارهایی برای بهبود مدیریت این کلاس‌ها پرداخته است. این کلاس‌ها معمولاً در مناطق روستایی و محروم، در پایه‌های تحصیلی مختلف تشکیل می‌شوند، که توسط یک معلم آموزش می‌بینند. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با معلمان باتجربه و تحلیل کیفی در ۷۱ کد باز، ۱۹ کد محوری و ۵ کد گزینشی جمع‌آوری شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که کلاس‌های چندپایه به‌رغم چالش‌هایی نظیر محدودیت زمانی، ترکیب سنی دانش‌آموزان و نبود برنامه‌های درسی مناسب، می‌توانند به ارتقای مهارت‌های ارتباطی، خودپروری، و روحیه مشارکتی در دانش‌آموزان کمک کنند. همچنین، موفقیت این کلاس‌ها تا حد زیادی به توانایی‌های معلمان در مدیریت زمان، برنامه‌ریزی منعطف، و استفاده از روش‌های متنوع تدریس بستگی دارد. این پژوهش بر اهمیت حضور معلمان خلاق و آگاه به شیوه‌های نوین تدریس و استفاده بهینه از منابع محلی و ارتباط مؤثر با والدین به عنوان راهکاری برای غلبه بر چالش‌ها اشاره دارد. درنهایت، مدیریت اثربخش این کلاس‌ها می‌تواند به توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان و پیشرفت جامعه برای دستیابی به حیات طیبه کمک کند.
کلیدواژه ها
کلاس های چندپایه، مدیریت کلاس، چالش های تدریس، مهارت معلمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر