درس‌تربیت‌بدنی‌دوره ابتدایی‌آموزش و پرورش‌ایران‌‌و‌‌ برخی‌کشور‌های اروپایی
کد مقاله : 1310-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
کریم دهقانی *
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف: در این مقاله برنامه درسی آموزش درس تربیت‎بدنی در‌دوره‌ ابتدایی در ایران با برخی‌کشورهای ‌اروپایی مورد بررسی قرار-گرفته است. جامعه‌آماری پژوهش‌عبارت از برخی‌کشور‌های ‌اروپایی‌ و ایران بوده است.
روش: در این پژوهش مطالعه تطبیقی روش جرج بردی که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شده است. منبع‌گردآوری اطلاعات راهنمای برنامه‌های درسی‌کشورهای یاد شده بود که از طریق شبکه اینترنت بدست آمدند و سپس در چک لیست‎های‌متعدد به تفکیک عناصر برنامه درسی‌اعم (منابع و مواد آموزشی، راهبردهای سنجش و ارزشیابی، تسهیلات و تجهیزات آموزشی بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان می دهد روش‌های تدریس مشارکتی در‌آموزش درس تربیت بدنی بیشتر مورد توجه است. محتوای آموزش درس تربیت بدنی شامل: افزایش دانش مربوط به ‌بهبود سلامتی و عملکرد مهارتی آنها، توسعه نگرش مثبت به فعالیت‌های بدنی و ارتقاء سواد حرکتی ،کسب آمادگی جسمانی مطلوب، یادگیری مهارتهای بنیادی ،آموزش نظری اصول بهداشت وسلامتی، تمرین مهارت‌های رشته های مختلف ورزشی می‌باشند و همچنین‌راهبردهای فردی وگروهی بیشتر مورد توجه است. معیارهای عملکردی برمبنای دستورالعمل‌های خاص است. یکی از اهداف این درس نیز هدف آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال در آینده است.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، مطالعات تطبیقی، روش جرج بردی، مهارتهای بنیادی، سواد حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر