درستربیتبدنیدوره ابتداییآموزش و پرورشایرانو برخیکشورهای اروپایی |
کد مقاله : 1310-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
کریم دهقانی * گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف: در این مقاله برنامه درسی آموزش درس تربیتبدنی دردوره ابتدایی در ایران با برخیکشورهای اروپایی مورد بررسی قرار-گرفته است. جامعهآماری پژوهشعبارت از برخیکشورهای اروپایی و ایران بوده است. روش: در این پژوهش مطالعه تطبیقی روش جرج بردی که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شده است. منبعگردآوری اطلاعات راهنمای برنامههای درسیکشورهای یاد شده بود که از طریق شبکه اینترنت بدست آمدند و سپس در چک لیستهایمتعدد به تفکیک عناصر برنامه درسیاعم (منابع و مواد آموزشی، راهبردهای سنجش و ارزشیابی، تسهیلات و تجهیزات آموزشی بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان می دهد روشهای تدریس مشارکتی درآموزش درس تربیت بدنی بیشتر مورد توجه است. محتوای آموزش درس تربیت بدنی شامل: افزایش دانش مربوط به بهبود سلامتی و عملکرد مهارتی آنها، توسعه نگرش مثبت به فعالیتهای بدنی و ارتقاء سواد حرکتی ،کسب آمادگی جسمانی مطلوب، یادگیری مهارتهای بنیادی ،آموزش نظری اصول بهداشت وسلامتی، تمرین مهارتهای رشته های مختلف ورزشی میباشند و همچنینراهبردهای فردی وگروهی بیشتر مورد توجه است. معیارهای عملکردی برمبنای دستورالعملهای خاص است. یکی از اهداف این درس نیز هدف آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال در آینده است. |
کلیدواژه ها |
تربیت بدنی، مطالعات تطبیقی، روش جرج بردی، مهارتهای بنیادی، سواد حرکتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |