یادگیری مبتنی بر بازی در دوره ابتدایی: ماهیت، اهمیت و چالش‌ها
کد مقاله : 1309-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
علی اقبالی *، حسین واحدی
گروه آموزش روان شناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این مقاله بررسی مفهوم، مزایا و چالش‌های یادگیری مبتنی بر بازی بود. برای این منظور، این مطالعه از طریق مرور ساده ادبیات پژوهشی انجام گرفت. مقالات مورد نظر با کلید واژه‌های Play-based learning، elemantry education ،Educational play، در پایگاه های Science Direct، Scopus وResearchgate جستجو شد. یافته ها نشان داد یادگیری مبتنی بازی به دلیل ایجاد یادگیری انعطاف‌پذیر، لذت‌بخش در رشد کودکان در جنبه های شناختی، اجتماعی، هیجانی و جسمانی مفید است، علاوه بر این، اجرای یادگیری مبتنی بازی با چالش‌های مختلفی مانند درک محدود معلمان از چگونگی استفاده همزمان از بازی و آموزش، عدم آگاهی والدین و مدیران نسبت به یادگیری مبتنی بازی و عدم حمایت از این نوع یادگیری مواجه است، که معلمان باید با توسعه مهارت‌ها و دانش لازم، ایجاد یک محیط یادگیری حمایتی، مشارکت دادن خانواده‌ها، و ارزیابی و تأمل در مورد اثربخشی یادگیری مبتنی بر بازی، برای اجرای مؤثر یادگیری مبتنی بر بازی آمادگی داشته باشند. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که علی‌رغم چالش‌های مختلف، یادگیری مبتنی بازی یک رویکرد مؤثر و سودمند برای آموزش در دوره ابتدایی است و معلمان باید با ایجاد تعادل بین بازی و یادگیری ساختاریافته، از این راهبرد در برنامه های آموزشی خود استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
یادگیری مبتنی بر بازی، دوره ابتدایی، بازی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی