نقش هوش مصنوعی در طراحی محتوای آموزشی
کد مقاله : 1307-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
شیرین عالی، الهام جعفری سادات محله *، پریا بابائی چگینی، دنیا نوروزی گسکرئی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
نخستین گام برای فراهم کردن امکان تحقق اهداف، انتخاب محتوای آموزشی مناسب و مطلوب است. محتوا به عنوان فرایند به روش‌هایی اشاره دارد که یادگیرندگان در کاربرد دانش و مهارت‌های خود در انتقال آموخته های خود به دیگران به کار می‌گیرند. این پژوهش در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد و در 6 مرحله با روش سنتزپژوهی انجام شده است. همچنین کدگزاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی انجام گرفته، بعد از انتخاب مفاهیم و طبقه بندی آنها، در مرحله کدگزاری انتخابی برای مقولات نام نهاده شد. مولفه اصلی یافت شده هوش مصنوعی و مولفه فرعی محتوای آموزشی است که علاوه بر توضیح مختصر درباره هر دو به نقش هوش مصنوعی در طراحی محتوای آموزشی تاکید شده است. از میان 45 مقاله و کتابی که متناسب با ارتباط موضوعی داده ها مورد مطالعه قرار گرفت تعداد 38 نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و 138 مفهوم در 11 مقوله و 4 مضمون دسته بندی شد. پژوهش حاضر نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی در طراحی محتوای آموزشی روشی کارآمد است که می تواند پاسخگوی نیازهای فراگیران باشد؛ هرچند که روش های سنتی به طور کامل نقض نمی شود ولی تاثیر مثبت هوش مصنوعی را نیز نمی شود نادیده گرفت که این تحقیق با پژوهش صمدی امین‌آبادی(1400) و خیامی و همکاران(1402) همسویی دارد. ضمن اینکه هوش مصنوعی هرگز نمی تواند جایگزین معلمان انسانی شود ولی می تواند نقش بزرگی را در فرایند طراحی محتوا، کمک به ارائه بهتر درس، و فرایندهای یاددهی و یادگیری داشته باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، طراحی، محتوای آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر