بررسی شیوه‌های آموزش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1305-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
مژگان قانع *1، محدثه برهانی نژاد2
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیرالدین طوسی،کرمان،ایران
2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی شیوه‌های مؤثر آموزش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان ابتدایی پرداخته است. با توجه به تحولات سریع و پیچیده در دنیای مدرن و اهمیت این مهارت در فرآیند یادگیری و تصمیم‌گیری، توانایی اندیشیدن به‌صورت انتقادی به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر شناخته می‌شود. بنابراین هدف اصلی شناسایی روش‌های آموزشی مناسب و تأثیرگذار بر توسعه تفکر انتقادی در این گروه سنی است. برای این منظور از روش توصیفی-تحلیلی بهره‌برده و با جمع‌آوری مفاهیم مرتبط با آموزش تفکر انتقادی و بررسی منابع معتبر، به شناسایی شیوه‌های مؤثر در این زمینه پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که روش‌های آموزشی فعال، از جمله یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری معکوس و استفاده از فناوری‌های دیجیتال، تأثیر قابل‌توجهی در تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان دارند. به‌ویژه، فعالیت‌های بازی‌محور و یادگیری همکارانه به‌عنوان ابزارهای کلیدی در این فرآیند شناسایی شده‌اند. این تحقیق تأکید می‌کند که ترکیب بازی و همکاری در محیط‌های آموزشی می‌تواند به شکل‌گیری مهارت‌های تفکر انتقادی در کودکان کمک کرده و آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده سازد. در نهایت، پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و مجریان تعلیم و تربیت به‌منظور ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی، برنامه‌های آموزشی خود را بر اساس روش‌های نوآورانه و جذاب تنظیم کنند. این تغییرات می‌تواند به افزایش کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی و پرورش نسل‌هایی با توانایی‌های بالاتر منجر شود.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، آموزش ابتدایی، روش‌های تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر