بررسی شیوههای آموزش تفکر انتقادی در دانشآموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1305-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مژگان قانع *1، محدثه برهانی نژاد2 1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیرالدین طوسی،کرمان،ایران 2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی شیوههای مؤثر آموزش تفکر انتقادی در دانشآموزان ابتدایی پرداخته است. با توجه به تحولات سریع و پیچیده در دنیای مدرن و اهمیت این مهارت در فرآیند یادگیری و تصمیمگیری، توانایی اندیشیدن بهصورت انتقادی بهعنوان یک ضرورت انکارناپذیر شناخته میشود. بنابراین هدف اصلی شناسایی روشهای آموزشی مناسب و تأثیرگذار بر توسعه تفکر انتقادی در این گروه سنی است. برای این منظور از روش توصیفی-تحلیلی بهرهبرده و با جمعآوری مفاهیم مرتبط با آموزش تفکر انتقادی و بررسی منابع معتبر، به شناسایی شیوههای مؤثر در این زمینه پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که روشهای آموزشی فعال، از جمله یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری معکوس و استفاده از فناوریهای دیجیتال، تأثیر قابلتوجهی در تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان دارند. بهویژه، فعالیتهای بازیمحور و یادگیری همکارانه بهعنوان ابزارهای کلیدی در این فرآیند شناسایی شدهاند. این تحقیق تأکید میکند که ترکیب بازی و همکاری در محیطهای آموزشی میتواند به شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی در کودکان کمک کرده و آنها را برای مواجهه با چالشهای آینده آماده سازد. در نهایت، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران و مجریان تعلیم و تربیت بهمنظور ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی، برنامههای آموزشی خود را بر اساس روشهای نوآورانه و جذاب تنظیم کنند. این تغییرات میتواند به افزایش کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی و پرورش نسلهایی با تواناییهای بالاتر منجر شود. |
کلیدواژه ها |
تفکر انتقادی، آموزش ابتدایی، روشهای تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |