بهبود برنامه درسی مقطع ابتدایی از طریق طراحی و اجرای فرصتهای تربیتی کسب شایستگیهای پایه
کد مقاله : 1304-5THEEPCK
نویسندگان
سمیه رام *1، زهرا افشاریانی2، فروزان کولیوند3، لعیا چهارپاشلو3، محدثه احمدبیگی3، نورالهدی فضل علی3
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، طراحی فرصتهای تربیتی ارتقا شایستگی های پایه در دانش آموزان دوره ابتدایی از طریق کتاب داستان و بررسی اثربخشی آن است. در این پژوهش ابتدا با روش تحلیل محتوای قیاسی، شایستگی های پایه و خرده شایستگی های ذیل آن متناسب با تاکید اسناد تحولی برکسب شایستگی شناخت و اصلاح مستمر موقعیت بر اساس نظام معیار، به عنوان غایت تربیت، در پنج کتاب داستان شناسایی شد. سپس سوالات چالشی و تفکربرانگیز هر داستان و نیز فعالیت عملی متناسب با شایستگی های محوری مورد بحث در هر کتاب، طراحی گردید و بر اساس این رویکرد در کلاس اجرا شد. در بخش دیگر با هدف شناسایی اثربخشی این رویکرد، روایت پژوهی از پنج معلم مقطع ابتدایی که این فرصت های طراحی شده را در کلاس درس خود اجرا کرده بودند صورت پذیرفت. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که این رویکرد با کنشگری فعال متربیان همراه شده و ضمن پرسشگری دانش‌آموزان درباره شایستگیهای پایه منجر به ارتقاء توان شناخت و تشخیص موقعیت و خرده شایستگی های ذیل آن از یک سو و از سوی دیگر تقویت شایستگی اراده و اقدام بواسطه فعالیت عملی متداوم طراحی شده توسط معلمان، گردیده است.
کلیدواژه ها
شایستگی های پایه، شناخت و اصلاح موقعیت، طراحی فرصتهای تربیت و یادگیری، برنامه درسی مقطع ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی