شناسایی روش‌های رایج آموزش انشانویسی و تحلیل وضعیت توانایی انشانویسی دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1302-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
بتول سبزه *1، نرگس محمدپور قرائئ2
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان(پردیس نسیبه). تهران . ایران
2معلم ابتدایی
چکیده مقاله
نوشتن یکی از مهارت‌های اصلی است که دانش آموزان را در یادگیری بهتر دروس و برقراری ارتباط با دیگران یاری می‌کند. این مهارت باعث می‌گردد تا دانش‌آموزان افکار، اندیشه‌ها و احساسات خود را به نحو موثری بیان نمایند. لذا در دوره ابتدایی بحث انشانویسی، بندنویسی و تقویت مهارت‌های نوشتن مورد توجه است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش‌های رایج آموزش انشانویسی و تحلیل وضعیت توانایی انشانویسی دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی منابع و مقالات معتبر و مصاحبه با معلمان ابتدایی و در بخش کمی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه نیز با استفاده از روش تصادفی 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم منطقه یک تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی یادداشت برداری و مصاحبه بود و در بخش کمی چک لیست ارزیابی انشانویسی بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که روشهای آموزش انشانویسی در دوره ابتدایی شامل روش تقلیدی، بازسازی، تولیدی، زبان‌ساز، سنتی، الگویی، فرایندی، ترکیبی، ارتباطی و تلفیقی و خلاقانه معمول است. همچنین یافته‌های بخش کمی نشان داد که وضعیت مهارت‌های انشانویسی دانش‌آموزان ابتدایی کمتر از حد میانگین (64/14) است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای معلمان دوره ابتدایی راهگشا باشد.
کلیدواژه ها
انشانویسی، روش‌های انشانویسی، مهارت نوشتن، دانش‌آموزان ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی