بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش استفاده از متاورس در آموزش
کد مقاله : 1296-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
اسداله خدیوی *
گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر رویکرد، یک مرور نظام‌مند است که بر اساس دستورالعمل پریزما انجام‌شده است. میدان مطالعه این پژوهش، شامل مقالات مرتبط با موضوع تحقیق می‌باشد. برای انتخاب نمونه پژوهش، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده‌شده و مقالات بر اساس معیارهای ورود و خروج گزینش گردیده‌اند. مقالات مربوط به متاورس در آموزش که در بازه زمانی 2021 تا 2024 به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشرشده و دارای متن کامل که با اهداف پژوهش همخوانی داشتند، انتخاب شدند. در عوض، مقالات بی‌ارتباط، ناقص یا غیرقابل‌دسترس حذف شدند. این مقالات از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی Web of Science، google،Scopus و Google Scholar با استفاده از عبارات کلیدی متاورس، آموزش، پذیرش، نیت و قصد جمع‌آوری شدند. درنهایت، 90 مقاله شناسایی و پس از غربالگری و حذف موارد تکراری، 28 مقاله برای سنتز داده‌ها انتخاب شدند. در این پژوهش، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده‌شده است. یافته‌های مطالعه به شناسایی ۴۸ مضمون پایه در شش عامل روان‌شناختی، فرهنگی، کیفی، فنی، فردی و اجتماعی منجر شده است که هر یک به‌طور خاص بر پذیرش متاورس تأثیر دارند. این پژوهش نشان می‌دهد که پویایی پذیرش متاورس در آموزش به‌شدت وابسته به زمینه‌های مختلف است و نتایج آن افق‌ها و جهت‌گیری‌های ارزشمندی برای مربیان و سیاست‌گذاران آموزشی ارائه می‌دهد. این نتایج به غنای حوزه نوظهور پذیرش متاورس در آموزش کمک کرده و می‌توانند به پذیرش آینده این فناوری‌ها یاری رسانند
کلیدواژه ها
متاورس ، آموزش ، کیفیت، انتظار تلاش، سودمندی ادراک‌شده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی