هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی: مفاهیم، پیشینه و کاربردها
کد مقاله : 1293-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
امیر مثنوی *1، فرید امرائی2
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441 ، تهران،ایران A.masnavi@cfu.ac.ir
2دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش بروجرد
چکیده مقاله
هدف: پیشرفت‌های فناوری به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی (AI) تأثیر چشمگیری بر سیستم‌های آموزشی داشته‌اند. این مقاله با هدف بررسی قابلیت‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی تدوین شده و تلاش دارد نقش این فناوری را در بهبود یادگیری دانش‌آموزان و ارتقاء کیفیت آموزشی تحلیل کند.
روش: این پژوهش به روش تحلیلی-مروری انجام شده است. در ابتدا مفاهیم پایه و قابلیت‌های هوش مصنوعی در آموزش مورد بررسی قرار گرفته و سپس کاربردهای عملی این فناوری شامل شخصی‌سازی یادگیری، سیستم های آموزشی هوشمند، ارزیابی خودکار، یادگیری زبان، مداخله زود هنگام، پشتیبانی اداری، و یازی سازی تحلیل شده‌اند. همچنین چالش‌هایی مانند هزینه‌های اجرایی، مسائل مربوط به حریم خصوصی و نیاز به آموزش معلمان و والدین، عدم دسترسی به فناوری و ملاحظات اخلاقی بررسی شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که هوش مصنوعی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند تجربه آموزشی دانش‌آموزان را ارتقا بخشد. تأثیر مثبت این فناوری بر یادگیری شخصی‌سازی‌شده، بهبود بازخوردهای آموزشی، و تسهیل فرایند یادگیری را اثبات کرده است. با وجود چالش‌ها، پیشنهادهایی نظیر توسعه زیرساخت‌ها، بومی‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی، و برنامه‌ریزی برای آموزش معلمان سیاست‌گذاری و حمایت دولتی، توسعه فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی، همکاری با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران می‌توانند به کارگیری موفق این فناوری در مدارس ایران کمک کنند. یافته‌ها حاکی از آن است که هوش مصنوعی با سیاست‌گذاری مناسب و همکاری نهادهای آموزشی می‌تواند به تحولی پایدار در آموزش ابتدایی منجر شود.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش ابتدایی، یادگیری شخصی‌سازی شده، ارزیابی هوشمند، ابزارهای تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی