واکاوی تجارب دانشجومعلّمان از ویژگیهای معلّمان ناکارآمد: یک مطالعه پدیدارشناختی |
کد مقاله : 1287-5THEEPCK-FULL |
نویسندگان |
مینا محبی * استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
دیدگاه دانشآموزان در مورد معلّمان و تدریس آنان میتواند بر انگیزه تحصیلی و رویکرد آنان نسبت به یادگیری اثرگذار باشد. در این میان، معلّمان ناکارآمد با تدریس غیراثربخش میتوانند باعث بروز پیامدهای تحصیلی و رفتاری نامطلوبی در فراگیران شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیستۀ دانشجومعلّمان از ویژگیهای معلّمان ناکارآمد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجومعلّمان دختر مشغول به تحصیل در پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان استان گیلان در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونهگیری به روش هدفمند و با استفاده از روش اشباع انجام شد. 17 نفر از دانشجومعلّمان دختر دانشگاه فرهنگیان استان گیلان به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از مصاحبههای نیمه-ساختاریافته گردآوری شد. از روش هفت مرحلهای کلایزی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج این پژوهش به شناسایی یک مضمون اصلی با عنوان «ویژگیهای معلّمان ناکارآمد» و همچنین چهار مضمون فرعی با عنوان «مشکلات رفتاری و اخلاقی معلّم»، «فقدان دانش تخصصی»، «مدیریت کلاسی ناکارآمد»، و «آموزش غیراثربخش» منتهی شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بداخلاقی معلّم، مطالعه کم، و درک نکردن دانشآموزان به عنوان مهمترین ویژگیهای معلّمان ناکارآمد ادارک شده است. |
کلیدواژه ها |
پدیدارشناسی، دانشجومعلّمان، معلّم غیراثربخش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |