برنامه فلسفه برای کودکان؛ راهکار مؤثر برای ارتقای مهارت‌های درک مطلب در دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1278-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
محدثه برهانی نژاد1، حنانه سیدی *2، فاطمه شمس الدینی2
1علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
درک مطلب، توانایی فهم و تحلیل اطلاعات ارائه شده در متون مختلف است. این مهارت برای یادگیری در همه دروس، از جمله فارسی ضروری است . هنگامی که کودکان در فعالیت‌های فلسفی شرکت می‌کنند، نه تنها ایده‌ها و مفاهیم جدید را کشف می‌کنند، بلکه یاد می‌گیرند که سؤالات عمیق‌تری بپرسند و با دیدگاه‌های متنوع تعامل داشته باشند. این مقاله به بررسی چگونگی تاثیر فعالیت‌های فلسفی در درک مطلب و رشد شناختی کودکان می‌پردازد. فلسفه، با تمرکز بر تفکر انتقادی، پرسشگری و تحلیل مفاهیم، مستقیماً با مهارت‌های درک مطلب مرتبط است. شرکت کودکان در فعالیت‌های فلسفی فرصتی برای تقویت این مهارت‌ها و رشد شناختی آنها فراهم می‌کند. این فعالیت‌ها، از طریق بحث‌های گروهی، پرسش و پاسخ و حل مسئله، کودکان را به چالش می‌کشد تا ایده‌های خود را بیان کرده و با دیدگاه‌های مختلف تعامل داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند که مشارکت در این فعالیت‌ها به افزایش درک مطلب، بهبود مهارت‌های زبانی و تقویت اعتماد به نفس کودکان منجر می‌شود. به‌ویژه، بحث‌های گروهی در مورد موضوعات فلسفی به کودکان کمک می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف را درک کرده و استدلال‌های خود را ارائه دهند. پرسشگری نیز به کودکان کمک می‌کند تا به دنبال فهم عمیق‌تر مفاهیم باشند و به طور فعال در فرایند یادگیری شرکت کنند. تحقیق حاضر به‌صورت توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از چارچوب نظری برنامه فلسفه برای کودکان انجام شده است و همچنین از مطالعات کتابخانه‌ای استفاده گردیده است.
کلیدواژه ها
درک مطلب، فلسفه برای کودکان، مشکلات یادگیری ، مهارت های زبانی، تفکر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر