بررسی نقش و تاثیر بازی برمیزان پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1275-5THEEPCK-FULL (R1)
نویسندگان
معصومه دهقان پناه *، محمد عظیمی، محمد رحیم بهلولی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف ازانجام پژوهش حاضر، سنتزپژوهی بررسی نقش و تاثیر بازی در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع سنتز پژوهی می باشد که در 6 مرحله انجام گرفته است. جست و جوی سابقه پژوهشی از طریق پایگاه های داخلی و خارجی معتبر انجام شد و برای این منظور، اسناد علمی نگاشته شده از سال 1375 به بعد برای بررسی مبانی نظری و عملی پژوهش حاضر، مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا، مطالعات انجام شده در نقش بازی در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دوره ابتدایی طی سال های 1375 تا 1402در داخل کشور و سال های 1977تا 2020در خارج از کشور به عنوان جامعه آماری از طریق پایگاه های داخلی و خارجی جست و جو شده و با بررسی های صورت گرفته و باتوجه به معیارهای ورودی تعیین شده تعداد 60 مقاله استخراج شده و پس از انجام غربالگری سطح نخست از بین این تعداد، 43 مورد مقاله داخلی و خارجی به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. در این راستا و بر اساس یافته های حاصل، نتایج پژوهش نشان داد،ادغام بازی در فرآیندآموزش می‌تواند به ایجاد محیطی شاداب و پویاتر برای یادگیری منجر شود که در آن دانش‌آموزان با اشتیاق بیشتری به یادگیری مشغول شوند. بنابراین، توجه به نقش بازی در برنامه‌های آموزشی و طراحی فعالیت‌های متنوع و خلاقانه می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی کمک کند.
کلیدواژه ها
بازی، پیشرفت تحصیلی، دانش اموزان، ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی