بررسی زندگی و آثار سعدی درمتون کتاب های فارسی خوانداری دوره ی ابتدایی از سال 1390 تا 1403
کد مقاله : 1273-5THEEPCK-FULL
نویسندگان
لیلا رستگارنیک *
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان،شیراز،فارس
چکیده مقاله
کتابهای آموزشی ادبیات فارسی از مهمترین، پرکاربردترین و چه بسا تنها رسانه آموزشی برای اهداف و برنامه های وزارت آموزش‌وپرورش است که جایگاه آثار سعدی بخصوص گلستان در آنها، بسیار ممتاز و جاودانه است.زیرا این معمار بزرگ زبان فارسی توانسته است با هنر خود در نهایت زیبایی راه کمال را به همه نشان دهد.هدف ما در این مقاله بررسی سیر تاریخی آثار سعدی در کتاب های درسی فارسی ابتدایی است.پیشینه‌ی این کار، پژوهشی است از حسن ذوالفقاری، مؤلف کتاب‌های فارسی، که به بررسی آثار سعدی در کتاب های درسی فارسی بین سال‌های 1310 تا 1390 پرداخته؛هدف پژوهش حاضر بررسی آثار سعدی در کتاب‌های فارسی دوره‌ی ابتدایی از سال 1390 تا 1403 همراه با مقایسه با کار ایشان و تحلیل دقیق مطالب از نظر کمی و کیفی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه‌ی آماری این پژوهش کتاب‌های فارسی خوانداری ابتدایی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ می‌باشد.
نتایج پژوهش نشان داد که در کتاب‌های یاد شده، از زندگی و آثار سعدی ۲۹۳ متن آمده که در مقایسه با پژوهش ذوالفقاری، از بوستان بسیار کم استفاده شده و از دیگرآثار منثورسعدی به‌جز گلستان، مانند رسائل نمونه و ذکری دیده نمی‌شود ولی در هر دو پژوهش از گلستان سعدی بیشتر از سایر آثار شیخ در کتاب‌های درسی استفاده شده که علت آن جنبه‌های تعلیمی و هنرمندانه قوی آن می باشد و گاهی در متون کتاب، مطالب نادرست، تغییر قافیه، قالب، کلمه، حتی یک مصرع کامل شعر دیده می‌شود.
کلیدواژه ها
کتاب‌های خوانداری، فارسی ابتدایی، سعدی و آثار او، مؤلفان کتاب‌های درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر